گویا غرب هم از راهى که‏رفته خودپشیمان شده وقصد بازگشت دارد و دراین بازگشت و رویکرد،معنویت و در راس آن‏منجى‏گرایى را به عنوان‏یک وسیله تنبیه، تذکر وتزکیه به کار گرفته است. همان‏طور که مى‏دانیم مساله‏مهدویت در بین تمامى ادیان، مذاهب‏و ملل و نحل به گونه‏اى مطرح گردیده‏و شاید تنها اعتقاد و باورى باشد که‏تمامى مذاهب و ادیان متفقا آن راباور دارند و هر یک با تلقى خاصى ازمنجى‏آخرالزمان نام شخص خاصى‏را ذکر مى‏کنند; یهودیان معتقد به‏ظهور «ماشیح‏» هستند ، مسیحیان‏معتقد به بازگشت و رجعت‏«عیسى‏علیه السلام‏» هستند، زرتشتیان آمدن‏«سوشیانس‏» را انتظار مى‏کشند وبوداییان چشم به راه بازگشت‏«بوداى پنجم‏» هستند و حتى پیروان‏مذاهبى چون سیک، هندو برهما نیزمنجى خاصى در اعتقادات خوددارند. اما شاید در هیچ دینى به اندازه‏اسلام و آن هم در قرآن از آمدن‏منجى‏آخرالزمان و به اعتقاد مامسلمانان مهدى موعود علیه السلام صحبت‏به میان نیامده باشد. قرآن مهدویت وحکومت صالحان بر روى زمین را درآیات چندى مورد تاکید قرار داده ومى‏فرماید:
«ولقد کتبنا فى‏الزبور من بعدالذکران الارض یرثها عبادى‏الصالحون‏» (1)
«قال موسى لقومه استعینوابالله‏واصبروا ان‏الارض‏لله یورثها من‏یشاء من عباده‏والعاقبة للمتقین‏» (2)
«ونریدان نمن على الذین استضعفوافى‏الارض‏ونجعلهم‏ائمة‏ونجعلهم‏الوارثین ] ونمکن لهم فى‏الارض‏ونرى فرعون و هامان و جنودهما منهم‏ماکانوا یحذرون‏» (3)
«هوالذى ارسل رسوله بالهدى ودین‏الحق لیظهره على‏الدین کله ولوکره‏المشرکون‏» (4)
«اذا جاء نصرالله والفتح ] ورایت‏الناس‏یدخلون فى‏دین‏الله‏افواجا] فسبح بحمد ربک و استغفره‏انه کان توابا» (5)
این آیات و تعداد بسیار زیادى ازآیات، روایات و احادیثى که در این‏مورد (ظهور حضرت مهدى صلى الله علیه وآله وسلم)در قرآن و کتب اسلامى وجود داردمساله ظهور منجى آخرالزمان را درادیان دیگر در مقایسه با اسلام حداقل‏در بین ما مسلمانان کمرنگ نموده‏است تا جایى که گاهى اوقات‏فراموش مى‏کنیم که ادیان دیگر نیز به‏آن معتقدند. شاید چنین تصورى‏بیشتر از آنجا نشات گرفته باشد که‏ما خود را در مقابل دنیایى احساس‏مى‏کنیم که آن را دنیاى غرب مى‏نامیم‏و غربیان عموما بیش از آنچه درمسائل معنوى و الهى پیشقدم باشنددر مسائل مادى پیشقدم بوده‏اند وحتى متاسفانه چهره‏اى کاملا مادى‏را از خود ارائه کرده‏اند که براى عده‏کثیرى این تصور را به وجود آورده‏که معنویت هیچ جایگاهى در غرب‏ندارد.اما مساله این چنین هم که ازظواهر امر برمى‏آید، نیست و امروزما شاهد آن هستیم که در همین غرب‏سر تا پا مادى و غرق در مادیات وظواهر حیوانى زندگى، گرایش‏شدیدى نسبت‏به مسائل معنوى وحتى منجى گرایى آن هم با تبلیغات‏همه جانبه به چشم مى‏خورد. گویاغرب هم از راهى که رفته خودپشیمان شده و قصد بازگشت دارد ودر این بازگشت و رویکرد، معنویت ودر راس آن منجى‏گرایى را به عنوان‏یک وسیله تنبیه، تذکر و تزکیه به کارگرفته است. غربیان چون پیش از ملل‏دیگر به تکنولوژى و علوم مادى ورفاهى که در سایه این علم وتکنولوژى به دست‏آمده‏دست‏یافته‏اندو در واقع دموکراسى غربى همه چیزرا برایشان به‏ارمغان آورده به جزمعنویات; این بار گام در وادى‏معنویات گذاشته و چاره دردهاى‏غیرقابل درمان ناشى از گرایش به‏مادى را در آن مى‏جویند. امروزه اگربر نشریات و بولتنهاى مذهبى و حتى‏روزنامه‏هاى غربى نظرى بیاندازیم‏شاهد این رویکرد غرب خواهیم بود،شاید باور این مساله دشوار باشد که‏امروزه حتى ادعیه خاصى از طرف‏کلیساهاى مسیحى (کاتولیک‏ها) ودیگر فرق مسیحیت‏به شکل‏بروشورهایى چاپ و در مقیاس‏وسیع توزیع مى‏شود که در واقع‏مردم را به یک عبادت و اداى ذکردسته جمعى فرا مى‏خواند که هدف‏عمده آن تزکیه نفس و دعا براى‏بازگشت عیسى مسیح علیه السلام است.
امروزه شاهد آنیم که هر از چندى‏یکى از نشریات غربى خبرى ازمکاشفه‏اى یا الهاماتى از طرف‏حضرت مریم علیها السلام، حضرت عیسى‏مسیح علیه السلام و حتى حضرت فاطمه علیها السلام‏و به قول غربیان [ و تجلى‏آنها در مکانهایى خاص نظیر محله‏مسیحى‏نشین دمشق ، «مجوکرویه‏» (6) یوگسلاوى و یا کوههاى راکى‏آمریکا مطرح مى‏سازند که گزارش واسناد آنها تماما موجود است. وان‏شاءالله به حضور خوانندگان‏عزیز ارائه خواهد شد.
اخیرا در یکى از انتشارات دینى‏«بنیاد رایله‏» (7) تحت عنوان «نامه‏آبى‏» (8) مقاله‏اى تحت عنوان «چراکسى ما رابه خود نمى‏آورد» چاپ‏شده است و پدر روحانى «گورک‏کوسیکى‏» (9) بیانات جالب توجهى‏ابراز داشته است که به چند جمله آن‏اشاره مى‏کنیم تا نشاندهنده میزان‏توجه و رویکرد غرب باشد. وى‏مى‏گوید:
زمانى که بازگشت‏شکوهمندعیسى مسیح علیه السلام به وقوع پیوندد عده بسیارى افسوس خواهندخورد.وى در جایى دیگر از سخنان‏خود مى‏گوید: «خداوند بندگانش رامرتبا و به طرق مختلف مورد خطاب‏قرار مى‏دهد. چرا ما گوشهاى خود رابر روى صحبتهاى خداوند بسته‏ایم؟قلبهاى ما سفت و سخت‏شده است، ماباید به رحمت و بخشش خداوند وعیسى علیه السلام ایمان داشته باشیم و خودرا براى بازگشت او آماده کنیم;عیسى مسیح علیه السلام به زودى خواهدآمد، ما باید براى ظهور حضرت‏مسیح دعا کرده و نماز به پا داریم،بشر بدون بازگشت عیسى به صلح وآرامش دست نخواهد یافت.»
آرى، جاى بسى امیدوارى وخرسندى است که قیامى عمومى وفراخوانى معنوى و الهى در کار است‏تا تمام جهانیان را متوجه این امربزرگ - که همان مساله آخرالزمان ومنجى الهى است - نماید; این رخدادهانشان مى‏دهد که اکثریت جهانیان براین باورند که دیگر از دست نیروهاى‏بشرى براى نجات جهان کارى‏ساخته نیست و تنها ازبین‏برنده‏جنگ، جهل، دشمنى و فساد یک رهبرالهى است که با آمدن خود نوید دیرین‏الهى را که همان حکومت صالحان ومستضعفان بر زمین است تحقق‏مى‏بخشد.
در این راستا بخش خارجى‏موعود نیز بر آنست تا از این پس‏تحت عنوان رویکرد غرب و مسیحیت‏به معنویت و مهدویت منعکس‏کننده‏بخشى از تبلیغات و رخدادهاى دنیاى‏غرب باشد.
گردانندگان موعود بسیارخرسندخواهند شد تا خوانندگانى که دراین زمینه‏ها اطلاعات و آگاهیهایى دارندما را یارى کرده و گزارشها واطلاعات هر چه بیشترى درباره‏مساله مذکور را براى استفاده و چاپ‏به دفتر مجله ارسال نمایند.

پى‏نوشتها:

1. سوره انبیا(21)، آیه 105.
2. سوره اعراف(7)، آیه 128.
3. سوره قصص(28)، آیه 5.
4. سوره توبه(9)، آیه 33; سوره صف(61)،آیه 9.
5. سوره نصر(110)، آیات 3-1
6. قیام و انقلاب مهدى‏علیه السلام از دیدگاه فلسفه‏تاریخ; مطهرى، مرتضى، ص 6.
7.Medjugrje
8. The Riehle Foundation
9. Bluelgtter
10. Feorgr Kosicki
11. Blue letter; the riehle foundation;July 1994. PP.2,3.
12. The secret of happiness; love , peace,Joy and freedom; peace of christ centerPP.76.
13. Rosary for childern, florida centerfor peace, miami, florida.

 

منبع: ماهنامه موعود